UppCon är dött, länge leve UppCon!

Det här inlägget tar sin början när föreningen Uppsalakai skickade ut följande pressmeddelande.

UppCon har alltså meddelat att det inte blir något mer konvent efter årets upplaga. Efter 12 år av vad som kan vara Sveriges mest framgångsrika konvent så kommer de att lägga ner konventet, bara så där. Många blir givetvis upprörda av detta, andra konstaterar att det var väntat. Vissa påstår att det är ett PR-trick, andra att arrangörerna bara blivit gamla och bittra. Jag vet inte vad jag ska tro.

UppCon

För er som inte vet vad UppCon så skulle man kort kunna beskriva den som nordens största festival för japansk popkultur, ett stort konvent med fokus på cosplay, öst-asiatsik kultur och animé. Vill ni veta mer än mer rekommenderar jag starkt att ni går in på http://story.uppcon.se/ för att få hela historien från början till slut.

Själv påverkas jag i större grad än jag förväntat mig av detta, jag känner mig upprörd, besviken och uppriktigt ledsen. Trots att jag aldrig besökt UppCon eller något liknande konvent där öst-asiatisk kultur legat i fokus. Mycket av detta kommer säkert från mitt eget arbete med GothCon där det har lagts ner mycket tid och kraft på att ordna så att konventet överlever, det har aldrig varit aktuellt att ens tänka på att det inte skulle bli ett GothCon. Detta för att jag är så övertygad om att dessa konvent behövs, inte bara för att deltagarna ska ha någonstans att uttrycka sig själva på utan också för spelhobbyn i stort. Varje välorganiserat konvent visar styrkan hos spelhobbyn och föreningsrörelsen.

Skillnaden mellan UppCon och GothCon är väldigt stora, inte bara mellan konventen i sig utan även i inställningen hos arrangörerna bakom. GothCon är ett tomt skal där arrangörer utifrån fyller konventet med innehåll, UppCon letar aktivt själva upp artister, anordnar modevisningen och håller i alla trådar själva. GothCon finns för att skapa en plats för människor med ett specifikt intresse att känna träffas, umgås och spelas, UppCon fanns för att skapa något unikt och ”wow-inspirerat” av oslagbar kvalitet. Båda sätten att arrangera leder till olika styrkor och svagheter.

Man kan nu i efterhand säga att UppCons arbete för att rekrytera nya personer till arrangörsgruppen misslyckats och att konventet därmed dör. Mycket tråkigt för Uppsala, besökarna och hela Sverok. Men mest synd är det dock för de ca. 5000 medlemmar i föreningen Uppsalakai som inte blivit tillfrågande om styrelsens planer att inte arrangera ett nytt konvent. Det verkar, i mina ögon, som att styrelsen helt enkelt har räknat medlemmarna som ”sovande” och tagit beslutet över deras huvuden. Detta är förståeligt då föreningen är en klassisk arrangemangsförening där medlemmarna inte är aktiva utan bara går på själva konventet och är fortfarande rätt vanligt. Dock så är det min bestämda uppfattning att som styrelse i en förening, vars största syfte är att arrangera UppCon, så har man ett ansvar att informera och aktivt verka för att engagera medlemmarna när man tar ett sånt massiv beslut. Det är deras demokratiska rättighet, styrelsens skyldighet och hela poängen med föreningsformen! Det är, enligt mig, inte tillräckligt att säga att man alltid varit öppen på förslag från medlemmarna, när många av dem sannolikt inte ens vet om att de är med i föreningen och att de har möjlighet att påverka. Det är styrelsens ansvar att gå ut, informera och aktivt engagera sina medlemmar. Varför skulle man annars välja förening som form för konventet?

Cyniker skulle kanske påstå att UppCon enbart valt denna form för att kunna lyfta bidrag från Sverok och att de inte engagerat sig överhuvudtaget i Sverok utöver detta, sammanlagt så handlar det bidraget om runt 300.000kr. Själv tror jag mer att det helt enkelt var för mycket jobb att byta verksamhetsform och att förhoppningen fanns att medlemmarna skulle aktivt engagera sig mer.

Som avslutning så skulle jag vilja hävda att det är dags för medlemmarna i Uppsalakai att ta tillvara på sina rättigheter och aktivt börja föra fram sina åsikter till sina förtroendevalda och att styrelsen inte bara ska lyssna på de medlemmar som uttryckligen säger att de inte vill att konventet ska läggas ner utan också aktivt söka efter deras åsikter. Medlemmarna har rätt att påverka föreningens arbete löpande, inte bara under årsmötet och det är min förhoppning att de väljer att göra detta.

Det enklaste sättet att göra detta på är att kontakta Daniel Mauno Pettersson, ordförande i Uppsalakai på:

Kontaktperson
Daniel Mauno Pettersson
E-post: daniel@uppcon.se

36 responses to “UppCon är dött, länge leve UppCon!

  1. Liten notis; 3500 besökare närmare bestämt, á 30kr, ger ca 100 000 kr.

    Vi håller tummarna att många är intresserade av att hålla UC vid liv, skulle det ske så skulle vi inte behöva sitta i den här sitsen vi gör idag med för mycket jobb för några få. Maila gärna!

    • Hej Daniel!

      Kul att du hittade till bloggen så fort 🙂
      Jag utgick från kontoutdraget på uppsalakai.org där jag hittade siffran 313.320kr så jag utgick från det då jag inte visste exakt hur många deltagare ni haft. Kan du berätta lite vad den siffran inbegriper så kan jag ändra i texten så att det blir mer sanningsenligt?

      Är verkligen inte kul att när det blir så, jag håller tummarna åt er och hoppas att detta hjälper till lite att vaska fram åtminstonde några som är intresserade även om min blogg inte har världens största spridning.

  2. Väldigt drygt inlägg om jag får jag säga, ifrån en person som inte ens deltagit i denna förening. Det går inte ens jämföra Uppcon med Gothcon arrangemangsmässigt. Sen väldigt lågt att hänvisa till en individs mobilnummer på det sättet. Håll det till E-post om så ska vara.

    • Hej Josefin!

      Jag är sen tidigare medlem i Uppsalakai även om jag inte är medlem för tillfället och det är till viss del sant att det inte går att jämföra. Det finns dock många likheter och svårigheter som alla konvent delar och som jag har viss erfarenhet av.

      Tråkigt att du uppfattar det som drygt, det är inte min mening då jag har stor beundran av UppCon som arrangemang och verkligen uppskattar engagemanget som ligger bakom.

      Eftersom Daniel själv skrev sitt nummer i pressmeddelandet på http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/uppcon/pressrelease/view/uppcon-tar-farvael-765482 så uppfattade jag det som okej att posta det även här på min blogg som säkerligen inte har ens en tiondel av samma spridning.

      Om Daniel önskar så tar jag såklart bort det.

  3. Tack för svaret.
    Tyvärr uppfattade jag det så. Men säger du att det ej var menat tror jag såklart på det. Känner att jag vill försvara uppcon och dess arrangörer som nu fått myket tråkiga komentarer riktade mot sig. Mycket ifrån unga besökare som inte är insatta i hur arrangemanget och idéellt arbete med konvent fungerar. Detta vet jag ju dock såklart att du är väl insatt i.
    Har själv deltagit i Uppsalakai både som besökare och funktionär/föreläsare och gått på alla konvent sedan 2005. Uppcon har betytt mycket för mig under dessa åren och jag är hemskt ledsen att det nu läggs ner. Men sammtidigt förstår jag varför det sker, och varit beredd i flera år nu att det förmodligen kommer att ske.
    Istället för att sörja så ser jag nu fram emot ett sista uppcon. Som jag tror kommer bli det bästa av dem alla!
    Sen hoppas jag att Daniel och de andra arrangörer som gjort så mycket för uppcons överlevnad de senaste åren skall få nya krafter och vilja ta sig ann nya utmaningar och projekt.
    Detta är inte slutet =)

    • Ingen fara, det blir lätt så när man debatterar, folk tar lätt illa upp. Jag har verkligen inget emot Daniel eller någon annan som arrangerar i UC, de är tvärtom stora inspirationskällor och jag har flera gånger sneglat avundsjukt mot UC och det de åstakommit.

      Det enda jag vet är att det finns massor av människor som du som är medlemmar i föreningen och som besökt konventet, som själva har alla möjligheter att ta över stafettpinnen efter den nuvarande arrangörsgruppen.

      Men egentligen är det inte det jag försöker att framhäva, vad en enskild förening gör med sitt arrangemang har inte jag med att göra. Däremot så verkar det som i mina ögon att medlemmarna inte tillfrågats eller beretts möjligheten till att påverka beslutet och det är främst det jag ställer mig emot. Om det inte dyker upp någon på årsmötet och gör sin röst hörd, so be it. Jag kommer inte att bli mer eller mindre ledsen för det, så länge som medlemmarna fått chansen att komma till tals.

      Jag är helt övertygad om att detta inte är slutet och att UC12 kommer att bli det bästa hitills, kanske ses vi där?

  4. Problemet mer er Sverokmänniskor är att ni tycker att organisationen står över individen. Organisationen består av individer, alla i styrelsen och i arrangörsgruppen har tröttnat, vissa vill hoppa av, andra vill arrangera något annat. UppCon har varit ett projekt som har bestått av människor, när människorna slutar finns inte projektet mer. Du har ju uppenbarligen ingen aning om hur UppCon fungerar. Det fungerar mer som ett företag än en Sverokförening. Att bygga ett bra arrangemang har alltid varit viktigare än att stämpla papper och leka förening som i resten av Sverok. Det finns ingen föreningskänsla, bara en lojalitet till projektet UppCon som nu nått vägens ände. Ifall alla anställda på en tidning säger upp sig kommer det inte vara samma tidning, då är det bättre att lägga ner. Var sak har sin tid.

    • Vi är alla Sverokmänniskor Magma 😉

      Projektet har i min mening bestått av mer än bara människor, hundratals volontärer, företag och besökare. Företag om något har ju lätt att byta ut sina anställda och det är min övertygelse om att alla organisationer kan klara av detta även om det kan vara svårt. UppCons varumärke är inte knytet till personerna bakom och kommer att överleva mer än en generationsväxling, det är jag fullt övertygad om.

      UppCon är ett projekt arrangerat av föreningen Uppsalakai som är Sverokansluten, de som går på UC blir medlemmar i föreningen och därmed även i Sverok. Det spelar ingen roll om styrelsen upplever sig själva som ett företag, de har valt föreningsformen och det kommer med ett visst ansvar. Det är inte upp till styrelsen eller arrangörerna att bestämma själva om det ska bli ett UppCon till eller inte. De kan bestämma om de själva vill vara med men beslutet ska tas av medlemmarna i föreningen. Det finns inget annat sätt att gå tillväga på enligt mig.

  5. Ta en titt på DN, SvD, Aftonbladet, GP. Alla har de överlevt generationsväxlingar och kommit ut starkare. De befinner sig dock på en marknad där spelreglerna helt ändrat, från att mer eller mindre ha haft monopol på nyheter och kunnat ta betalt för tidningar så kan nu alla läsa det senaste som händer samma sekund som det händer på internet helt gratis.

    Om man gett upp efter första generationen hade företag som Microsoft, Apple, Coca-Cola m fl inte existerat idag.

    Vilken ledare vill se det som man arbetat hårt och framgångsrikt med läggas ned?

  6. Jens Pulver

    Har alla dessa företag bytt ut större delen av det som gör företaget på samma gång?

    Visst, självfallet kan väl medlemmarna besluta sig för att fortsätta driva projektet UppCon. Men vem vinner på det? Med helt nya människor så kommer det antagligen bli helt annorlunda än innan, varför bedra besökarna med att använda samma namn?

  7. Ingen tvingade Uppcon-gruppen att bedriva konventet i föreningsform. Jag vet inte om det bara gjorde det för pengarnas sak (vilket vore olyckligt), men med det beslut följer ett visst ansvar. Att nu klaga på att folk ropar demokrati får man faktiskt ta.

    • Jens Pulver

      Sveroks pengar var ingen större post på senare år, så det var knappast.därför.

      Precis som illum skriver så är det ju främst utomstående (sverokrävar?) som ropar på demokrati. Det är lätt att vara ideologisk när man inte förstår sig på hur verkligheten fungerar.

      Det är inte så att vi har kört över medlemmarna. De står sig fria att göra vad de vill med föreningen vid nästa årsmöte, men är man lite pragmatisk och vet vad man talar om så förstår man att det knappast är realistiskt att några andra skulle kunna ta över UppCon i sin nuvarande form.

      Summa summarum; Det finns inget för er regelryttare att gnälla på. Styrelsen har gjort alla sina åtaganden med sitt projekt UppCon. Medlemmarna är helt fria att använda föreningen till vad de nu önskar efter nästa årsmöte.

      • Mars 2010 låg det totala bidraget från Sverok på 312.000kr även om det kanske inte är så mycket pengar i UppCon-sammanhang. Men det är som sagt väldigt osannolikt att det skulle finnas ett ekonomiskt intresse bakom detta. Det finns bättre sätt att tjäna pengar på. Att jobba exempelvis 🙂

        Jag tror vi har lite annorlunda syn på verkligheten. UppCon är en av de få stora arrangemangsföreningarna som finns, i vilket fall som jag känner till, och jag tror att många av medlemmarna inte själva är medvetna om att de har en möjlighet att påverka överhuvudtaget. Självfallet är det fritt fram för dem att påverka genom att maila styrelsen, kalla till möten, skriva motioner till årsmötet osv. Men eftersom det är en arrangemangsförening så är många säkerligen ovana vid de verktyg för påverkan som finns tillgängliga.

        Vi ”regelryttare” argumenterar att så inte är fallet och vill även påpeka att medlemmarna är helt fria, i skrivande stund, att göra vad de vill med föreningen. Oavsett årsmöte. Jag tycker inte man kan säga att man som styrelse i föreningen har genomfört sina åtaganden när man själva tog beslutet att lägga ner konventet utan att ta in åsikter från sina medlemmar.

        • Jens Pulver

          Vi har bjudit in folk till alla våra öppna möten, alla våra årsmöten, vi har mailat och gått ut med att folk ska komma och påverka osv.

          Grejen är nog snarare att folk inte känner att de vill påverka något. De vill gå på konvent. Det är inget fel med att vara en inaktiv medlem, men om folk inte vill engagera sig så ska man inte tvinga dem.

          Styrelsen har lagt ned projektet UppCon. Som vad jag vill minnas är styrelsens projekt med hjälp av medlemmarna. Som jag skrivit sjuttioelva gånger nu så är det fritt fram för medlemmarna att göra vad de vill med föreningen senare så det du sysslar med är hårklyverier.

          Visst, de kan i praktiken rösta igenom att det ska bli ett nytt UppCon. Problemet är att det är ganska verklighetsfrånvänt att tro att UppCon blir UppCon utan alla som gjort UppCon. I teorin så har ni helt rätt, men i praktiken så uppvinglar ni till något omöjligt.

          Det är såna här onödiga käbbel som gör att man vill distansera sig från Sverok. Blir liksom ett tunnelseende av paragrafer istället för att se verkligheten.
          Var glada och tacksamma över att vi slitit i över ett decenium för att göra ett grymt konvent, istället för att sparka på vårt lik

  8. ”Att nu klaga på att folk ropar demokrati får man faktiskt ta.”
    Medlemmarna ropar inte efter demokrati, enligt min uppfattning har de generellt förståelse och respekt för arrangörernas beslut. Personer utanför uppsalakai ropar efter att medlemmarna ska ropa efter demokrati och inser inte orimligheten och meningslösheten i sina krav.

    Och för att återkomma till företagsliknelsen är det inte alls ovanligt att företag eller delar av företag går under på grund av att en stor del av nyckelpersonerna säger upp sig. De lever på sitt gamla rykte tills kunderna insett att de numera levererad dynga, därefter säljs, ombildas eller försätts de i konkurs.

    • Följande kommentarer har jag plockat från UppCons FB-wall på den post där de första gången skriver att de lägger ned konvetet.

      ”Men nej…. FORSÄTT MED UPPCON!!! Snälla? :C”

      ”Skämtar ni?! Jag har haft dom bästa dagarna i mitt liv på UPPCON! Det får inte vara slut… (;___;)”

      ”jag sitter seriöst med tårar i ögonen TT^TT minn första Uppcon blir det sista TT^TT!!!!!”

      ”MEN!!! Men… men neje! D:”

      ”Uppcon var den enda plats där jag riktigt kunde vara mig själv. Ni tog nyss mitt liv.”

      ”What??? No, det här va ju inte okej, inte det minsta :'(”

      ”Om det beror på Uppsalakai, kan ni inte lämna över konventet till någon annan förening?”

      ”ASSÅ DET FÅR INTE VARA SANT ;;;;;______;;;;;;;;”

      ”tycker ni ska ha kvar det, jag menar, ni behöver inte anordna en massa japanska artister, djs och andra mega stora saker. jag var för första gången uc08 och det var lika bra ändå. det roligaste är ju att få träffa allt folk, cosplaya och känna sig ”hemma” helt enkelt! :)”

      Det är ingen som aktivt tryckt ner demokrati men allt jag läste i den tråden berörde mig, så många människor som var förvånade, upprörda och ledsna över nyheten. Både du Illium och styrelsen har en uppfattning om hur medlemmarna ser på beslutet, huruvida det stämmer eller inte, vet du faktiskt inte. Tycker du inte att det är rimligt att åtminstonde skicka ut en mindre undersökning via mail och FB, när föreningen har 5000 medlemmar?

      Jag ställer inga krav på att person A ska göra B utan berättar bara mina åsikter och tankar om demokrati, föreningsformen och arrangemangsföreningar. Däremot så ser jag inte orimligheten i att utnyttja de redan etablerade kommunikationskanaler och ta in åsikter från medlemmarna. Kanske, kanske finns det personer som vill ta över efter nuvarande arrangörsgrupp, ska inte de få göra det då?

  9. Jens Pulver

    Att besökare inte vill att det ska läggas ned, och att det finns folk som kan ta över är två helt olika saker.
    Skulle det ges ut en undersökning så skulle antagligen folk vara jättepositiva till att ha kvar UC. Men när folk inte engagerat sig innan trots att vi försökt få in nytt folk, så kommer det inte hjälpa att de ska komma och hjälpa till bara för att ge eventet konstgjord andning.

    Klart de ska få ta över. Men de borde inte. Det du inte verkar förstå är hur mycket allt beror på arrangörsgruppen. Det fungerar inte att ett gäng nya bara kommer in och tar över. Det kommer antingen bli pannkaka eller något helt annat.

    Vi kommer lägga ned vårt projekt UppCon. Inte föreningen. Medlemmarna är fria att arrangera vad de vill inom föreningens ramar.

    • Precis och de två frågorna, om det ens finns folk som vill ta över och att det inte kommer att fungera i vilket fall, är något som ni bestämt er för verkar det som. Jag får känslan av att du inte ens vill försöka?

      Om jag tittar lite på hur du skriver så skriver ”VI kommer lägga ner VÅRT projekt” Vilka är vi och vårt i detta fallet? Tycker det är rätt intressant att se hur du ser på det. För enligt mig så är det föreningen som projektet tillhör.

  10. Jens Pulver

    Men. Tror verkligen att helt nya människor kan stövla in och arrangera UppCon utan att det blir en helt annan grej? Det finns ju liksom en anledning till att vi är där vi är. Om det nu är så enkelt att arrangera UppCon, hur kommer det sig att det inte finns fler föreningar som bara startar upp och gör ett arr på fyratusen pers?

    Vadå försöka? Det är väl ganska självklart att det inte bara går och byta ut hela arrangörsgruppen och större delen av personalen i en handvändning. Jag tror inte att du inser hur mycket jobb det har tagit för att få det att funka nägorlunda bra.

    Enligt mig tillhör projektet vi som har arrangerat och jobbat med det, och på ett annat sätt våra besökare. Detta är alltså inte på ett juridiskt plan, på samma sätt som att mitt band inte är ett gäng människor jag äger.

  11. Rikard Johansson

    @Ilium. Bara i kommentarerna här har flera medlemmar/före detta medlemmar ”ropat” (efterfrågat) lite mer demokrati. Men jag antar att de inte räknas för de är aktiva inom andra grenar av sverok och därför har en helt annat bild och inte kan förstå det som gör just uppcon så speciellt?

    ”Och för att återkomma till företagsliknelsen är det inte alls ovanligt att företag eller delar av företag går under på grund av att en stor del av nyckelpersonerna säger upp sig.”

    Min poäng är återigen att Uppcon antagit en föreningsform, inte startat ett företag. Med en förening följer ett ansvar.

    Är hoppe ute för Uppcon? Förmodligen. Det låter som det kommer bli otroligt svårt att genomföra på nytt om en helt ny stab måste tillsättas. Men jag kan inte låta bli att undra hur mycket av den svårigheten som ligger i att vissa redan verkar bestämt att det inte ska bli fler uppcons. Hursomhelst, är det värt att försöka ändå? Absolut, om några som brinner för en sak lägger ner tid och engagamang på att försöka genomföra det så är det aldrig bortslösas tid.

    • Nu blir jag riktigt jävla förbannad på er. Styrelsen agerar enligt stadgarna. Det står inte i stadgarna att UppCon måste arrangeras. Styrelsen har delegerat ansvaret till några arrangörer att arrangera UppCon. Nu är det sista gången som styrelsen ger detta uppdrag.

      Styrelsen har ingen skyldighet alls förutom det som står i stadgarna, och stadgarna säger ingenting om UppCon. Det följer inget mer ansvar för en förening än att de ska följa stadgarna. Ni tuggar bara meningslösa floskler om att det är en naturlag att UppCon ska arrangeras. Det finns ingen sådan naturlag, lika lite som att mänskliga rättigheter är en naturlag. Ni är helt borta i era Sverokideal och förstår ingenting av hur saker fungerar på riktigt.

      Och ni som undrar varför vi inte startat företag. Det borde vara rätt självklart att vi arrangörer endast velat driva detta ideellt. Ingen skulle vara sugen på att jobba gratis för ett vinstdrivande företag eller hålla på med interna maktstrider mellan aktieägare. Med ett företag skulle för mycket fokus hamna på pengar och mindre på att göra ett riktigt bra arrangemang.

      • Rikard Johansson

        Om du blir förbannad för att folk har en annan åsikt än dig själv så ser jag det som bra att du själv inte vill engagera dig i det. Undvik gärna styrelser också för den delen.

        Vet inte om du pratade till någon mer än mig men jag har aldrig _krävt_ att det ska bli ett till Uppcon. Jag är inte personligen intresserad i Uppcon utan invänder mot hur ni viftat bort demokratifrågan hittills.

        Att styrelsen inte måste arrangera ett Uppcon enligt stadgarna är ju givet, jag har dock svårt att förstå hur ni kan anse att en sådan fråga inte hör hemma på ett årsmöte? Man brukar säga att den största utgiftsposten definierar ens verksamhet, så Uppcon borde rimligtvis anses vara Uppsalakais (en av) huvudsakliga verksamhet. Att folk tycker att en sådan fråga borde tas på årsmöte är inget konstigt. Att ni kastar glåpord på oss som tycker det och kommer med andra uttalande som att vi inte fattar något tycker jag är omsmakilgt.

  12. Det har väl ändå aldrig varit någon garanti att det ska bli ett nytt Uppcon varje gång? Så vitt jag vet har beslut tagits inför varje Uppcon att hålla det, det har inte varit så att det utlovats ett nytt konvent om och om igen varje år. Det är ett projekt som återkommit för att ett beslut har tagits varje gång att hålla det en gång till, men det har inte varit självklart att det alltid kommer att återkomma, det har väl varit i mån av att föreningsmedlemmar och arrangörer valt göra det.

    Ukai har ju drivit andra projekt också, även om de varit i mindre skala och inte alls fått samma uppmärksamhet som Uppcon.

  13. Ursäkta, men eftersom du tydligen vägrar släppa det här uttjatade ämnet så måste jag faktiskt ta mig friheten att vara otrevlig på internet.

    Eftersom du envisas om att hålla på och jiddra om föreningsdemokratiska formalia och styrelsens ansvar hit och medlemmarnas rättigheter dit så kan jag påpeka att styrelsen av årsmötet i god demokratisk ordning uppdragits att utreda om det finns tid och ork att arrangera ytterligare ett UppCon, och om så befunnits vara fallet genomföra detta (detta har för övrigt varit en stående punkt på årsmötet under många år). Nu har styrelsen funnit att det inte finns någon tid och ork och har därför beslutat att lägga ner projektet UppCon. Styrelsen har alltså gjort exakt det årsmötet beslutat om. Detta är inte odemokratiskt, ingen har körts över och föreningens medlemmar har haft möjlighet att yttra sig. Styrelsen kan inte tvinga medlemmarna att engagera sig i föreningen eller att komma på årsmötet.

    Vidare må föreningsmedlemmarna ha sina demokratiska rättigheter, men dessa rättigheter inbegriper inte rätten att tvinga styrelsens medlemmar att sysselsätta sig med något de inte vill hålla på med. Om ett framtida årsmöte vill återuppliva projektet UppCon så finns ju förstås den möjligheten, men då måste årsmötet med hjälp av valberedarna hitta en ny styrelse som vill genomföra detta, och det tror jag är svårt. Själva styrelsen har inget som helst formellt ansvar att utbilda eller på annat sätt förbereda en ny styrelse.

    Jag har själv suttit med i ett stort antal föreningsstyrelser som varit organiserade på ett betydligt mer formellt sätt än Uppsalakais, och det brukar vara jävligt svårt att hitta folk som vill vara med i sådana styrelser, troligen främst eftersom det är jävligt tråkigt att hålla på med all föreningsformalia. Det brukar också vara svårt att få någon större andel av medlemmarna att dyka upp på årsmötet, troligen av samma anledning.

    Avslutningsvis kan jag säga att jag tycker det är självklart att projektet UppCon tillhör arrangörerna, det är rent fånigt att tro något annat. Föreningen och dess projekt tillhör (i den mån ett projekt kan tillhöra någon) dem som engagerar sig. I en demokrati har den medborgare (eller medlem) som inte engagerar sig de facto ingen rösträtt (eftersom han/hon inte är med på årsmötet eller deltar i allmänna val) och alltså rent formellt ingenting att säga till om. Sådan är demokratin: alla har RÄTT att engagera sig, men gör man inte det bör man heller inte klaga på de fattade besluten. Att i denna elfte timme börja hojta om föreningsdemokrati och medlemmarnas rättigheter när beslutet du ifrågasätter är fattat av de medlemmar som engagerat sig är bara ett verklighetsfrånvänt tuggande av dogmer.

    • Rikard Johansson

      Var detta riktat till mig? Du skriver inte vem ”du” är så jag tänker inte lägga ord i munnen på dig och svara som om det var till mig du skrev.

    • Tja, eftersom du återkommer hit till min blogg där jag driver diskussionen så förstår jag faktiskt inte vad du menar. Huruvida det är uttjatat eller inte berör mig inte då det är aktuellt just nu. Det här hade lika gärna kunnat vara vilken annan arrangemangsförening som helst, bara det att UppCon såklart sticker ut och väcker uppmärksamhet när den gör något.

      Du kanske har missförstått mig, jag har aldrig pratat om varken att man ska slaviskt följa någon slags formalia eller hugga ner vartenda beslut i sten, det är dumt och gör att saker tar längre tid än de behöver. Vidare så är det en självklarhet att det inte är någon som kan tvinga någon till något i en ideell verksamhet vare sig det är revisorer, styrelsemedlemmar eller medlemmar. Där håller jag helt med om dig, byråkrati och formalia är till för att hjälpa en förening, inte stjälpa den.

      Det är vid den sista punkten vi skiljer oss åt. Jag påstår att medlemmarna i en förening alltid har kvar sin rösträtt om de nu inte har något annat slags medlemskap. Som medlem har man alltid rätt att ifrågasätta beslut. Detta exempel skiljer sig dessutom åt då det är ett så exceptionellt viktigt och stort beslut. Jag skulle vilja säga att detta enskilda beslut är av större vikt än något annat föreningen någonsin tagit. Man skulle kunna påstå att utannonseringen helt enkelt är resultatet av styrelsen undersökande om det är möjligt att genomföra ett UC13, något som nu styrelsen kommit fram till att det inte är möjligt. Vad har nu medlemmarna för alternativ och möjligheter att påverka detta beslut?

      Kalla det dogmer, konservatism, fanatism eller vad du vill men vad jag är ute efter, vad som är pudelns kärna, är hur arrangemangsföreningar hanterar demokratifrågor och medbestämmande. Om de inte gör det så kanske inte föreningsformen är den mest lämpliga och då måste Sverok se över det så att vi kan få det att fungera på ett bättre sätt. Jag försöker inte att sätta dit någon, bara diskutera viktiga frågor på ett lugnt och sakligt sätt.

      • Demokratin är bara meningsfull om folk vill engagera sig demokratiskt, och det orkar de vanligen inte. Vi hade säkert kunnat försöka hetsa på medlemmarna att engagera sig mer, men jag vet inte hur mycket det hjälpt. De som är intresserade av att arbeta under UppCon:s tre dagar gör redan det, och de som är intresserade av att göra mer än så är redan med i arrangörsgruppen.

        Det går heller inte att, som du tycks göra, likställa ”föreningsmedlemmarna vill ha ett till UppCon” med ”föreningsmedlemmarna vill arrangera ett till UppCon”. Medlemmarna kan rösta hur som helst, men röstar de för att göra något som inte kan genomföras så kommer det inte att hända. Nu kommer du säkert att säga (som du redan gjort) att vi borde sett till att det borde ha funnits folk som ville fortsätta, men arrgruppen har historiskt sett haft svårt med att hitta nya förmågor under en längre tid, och nu när gruppen i stort sett är enig om att lägga ned projektet i dess nuvarande form så är det (som tidigare sagts på ett flertal olika ställen och av ett flertal olika personer) orimligt att tro att en ny arrangörsgrupp skulle dyka upp som genom ett trollslag.

        • (För övrigt kan det vara intressant att notera att det numera är en enorm skillnad, både i ålder och på andra sätt, mellan UppCons genomsnittliga besökare och UppCons genomsnittliga volontär eller arrangör. Det fanns en tid då det inte var så, men det var många år sedan, och detta är ytterligare en anledning till att vi nu lägger ner konventet; besökarnas intressen är inte längre våra intressen.)

        • Nej, det är ju lätt att vara efterklok. Jag säger inte att ni borde gjort A eller ni borde gjort B, det är alltid önskvärt att man gör vissa saker men det är helt upp till er, jag har inga synpunkter på hur ni bedrivit UppCon då det verkar ha fungerat ganska bra. Nyfiken är jag dock för att se hur jag kan ta med mig bra arbetssätt till andra organisationer som strävar efter samma mål. Att få folk att bli engagerade är svårt, väldigt svårt till och med.

          Vad jag ställde mig frågande till har inte specifikt med UppCon att göra, det råkade bara bli ni som blev exemplet, utan det är just med konceptet arrangemangsföreningar. Föreningen bedriver ett projekt, de som medverkar på projektet blir medlemmar i föreningen. Sen om de är aktiva eller inte spelar mindre roll. Det är viktigt att inte föreningsformen urholkas. Oftast så ställer den inte till något problem, väldigt ofta är det enkelt att få sina medlemmar att förstå de bakomliggande argumenten.

          Det är en himla skillnad mellan att vilja ha ett UC till och vilja arrangera ett UC till, det är jag helt inbegripen med. Det är inte så att föreningsdemokrati är någon slags universiell lösning på alla problem och utmaningar, men det är om inte annat ett väldigt bra verktyg.

          Som förening och skapare av UppCon så har era medlemmar en alldeles särskild lojalitet till er, de är villiga att betala stora pengar, göra långa resor och köa länge för att ta del av det fantastiska ni har att erbjuda. Samma människor kommer säkerligen att acceptera och förstå att det är en ”omöjlighet” att driva UC vidare. Allt jag säger är att man måste våga ge dem möjligheten att påverka för att ofta är det väldigt svårt att förutse vad som kommer att hända. Mest sannolikt händer ingenting men det betyder ändå inte att man inte ska göra något.

          Ni gjorde en bra grej med pressmeddelandet, hoppas många kommer att kontakta Daniel med ideér, förslag och tankar på hur ni kan gå vidare med UC, Uppsalakai och andra spännande saker.

  14. Det var nog riktat till Alexander som har varit aktiv på UppCons facebooksida samt som faktiskt driver bloggen. Så du behöver nog inte ta åt dig!

Kommentera

