Kort resumé av lia#3

Kort resumé av lian

Vecka 1-5

Det första som slår mig är hur mycket Bokmässans insida skiljer sig ifrån Svenska Mässans polerade utsida. Utanför så är det putsat stål och glas med kostymklädda värdar bakom varje hörn som står redo att hjälpa till. Men när jag kommer in på Bokmässan och får se arkivet med allt pressmaterial tillbaka till -85, bokhyllorna med rader av olika böcker och resultatet av min handledares ’Brandsäkerhets test’ upphängt på väggen så inser jag snabbt att här är det kreativiteten som härskar.

Jag blev direkt introducerad till hela personalstyrkan på det månadsmöte som jag lyckades pricka in och fick ett varmt välkomnande och fick snabbt lite uppgifter att utföra. Mina huvuduppgifter gick ut på att formulera en spelidé till Bokmässans nya hemsida och att assistera min handledare Tomas Belfrage på Utställningsavdelningen. Mina första uppgifter var att färdigställa ritningar över utställarnas montrar, ta kontakt med utställaren i fråga och checka av så att de var nöjda med sin plats. Jag fick snabbt förklarat för mig att det arbetet med att skicka ut skisser till utställare brukar ta runt 2 veckor att göra men att de detta år skulle prova att skicka ut skisserna som pdf-filer via mail istället. Detta visade sig vara en bra idé då jag hann göra hälften av två veckors arbete på 2 dagar. Under denna tid hann jag även besöka andra avdelningar på Svenska Mässan och bekanta mig med personalen.

Vad jag också gjorde var att skriva ihop en presentation om spel och dela med mig av mina tankar och synpunkter om vad spel egentligen är. Man kan väl säga att jag drog igenom ungefär 4000års spelhistoria på en kvart och jag kan stolt säga att jag lyckas förmedla tanken om att spel kan vara någonting mer än bara ett roligt tidsfördriv.

Sakta men säkert allteftersom dagarna sprang förbi så blev jag mer och mer involverad i de andra avdelningarnas arbete och innan jag visste ordet av det så var jag ansvarig för bildhanteringen inför seminarieprogrammet. Detta involverade att skaffa fram högupplösta författarporträtt, företagslogotyper, fotografnamn och underhållet av Bokmässans bild databas.

Jag tog även kontrollen över den så kallade Jubilemumsbloggen, en blogg där alla kan bidra med personliga minnen ifrån Bokmässan genom åren. Denna blogg skapades i samband med att Bokmässan firar 25-årsjubileum och jag tog kontrollen eftersom jag är en självutnämnd blogg-guru.

Vecka 6-10

Vid det här laget har jag riktigt kommit in i gruppen och känner att FIRO-cirkeln har slutits och jag funnit min plats. Jag påbörjar nu processen med att börja sälja in ett spelkoncept till resterande personal på Bokmässan och drar även iväg till marknadsavdelningen för att prata om spel med dem. Jag kan väl ärligt säga att det inte gick riktigt som förväntat eftersom jag var ruskigt dåligt förberedd. Så kan det gå om man tror för mycket på sig själv även om jag är den förste att säga att jag kunde förberett mig mer. På speldesignsfronten så drar jag ut till mina kollegor i utbildningen och håller ett litet brainstorm-möte. Även det kunde gått bättre men jag känner ändå att jag fick ut tillräckligt mycket för att börja bena ut några goda spelidéer.

Vecka 11-15

Veckorna går och under tiden får jag delta i många spännande processer. En ny reklambyrå som presenterar sin idé till en reklamkampanj, upprättandet av en ny hemsida, inröstningen av en ny Isländsk regering. Det sistnämnda var intressant eftersom Isländska konsulatet ligger under Bokmässan. Även det Litauiska konsulatet ligger under Bokmässan.

Under de sista veckorna var jag djupt involverad i den dagliga verksamheten och kände mig som en del av personalen. Jag hade fått anställning fram till september vilket tillät mig att inleda ett långtgående samarbete med Skövde högskola för att utveckla min spelidé och att jag fick se resultaten av alla projekt jag varit med om.

One response to “Kort resumé av lia#3

  1. Det gl der mig verkligen att kunna bidra på detta s tt, och d rf r startade jag upp denna blogg.

Kommentera

