Spelintryck:Street Fighter IV

Jag har spenderat totalt 10h framför SF IV och jag har skrikit, suckat, kvävt aggressionsutlopp och varit mer engagerad än vad jag varit på mycket länge. Det här kan jag sammanfatta SFIV i:

1. Datorn är programmerad att vara ett arsel. Sjukt jobbigt att det inte finns en mänsklig person bakom som man kan stirra surt på.

2. Spelet är riktigt snyggt, ljussättningen får musklerna på vissa karaktärer att se konstiga ut men överlag är alla karaktärer sjukt snygga.

3. Spelet har mycket att erbjuda. Det finns både ett trainingsmode, ett challengemode där man lär sig hur man på effektivast sätt ska bli en ”world warrior”. Sen att det finns över 500 olika titlar, bilder, filmer, tags och avatarer att låsa upp är inte sämre.

4. Någon glömde storyn. Det är som vanligt helt omöjligt att greppa storyn om man inte verkligen försöker att researcha allt på internet. Sen är det riktigt sorgligt att animé-sekvenserna som för storyn vidare är så dåliga när spelet kommer ifrån animéns hemland. Skämmigt Capcom!

5. Det smakar bättre än vad det ser ut. Spelet har många saker att irritera sig över men väldigt få av de sakerna tillhör själva spelandet. Det märks att de lagt ner tid på att göra sitt bästa fightingsspelet hitills.

 

Så, nu har raljerat lite överlag om SF IV, men så är det med spel som berör, man har många åsikter om dem.

När man startar spelet så är introduktionen rätt så nedtonad (till skillnad ifrån exempelvis SSBB) och man ser närbilder på karaktärerna i den nya bläckiga stilen. Sen har vi ju den nya låten också som framkallat så många känslor hos speljournalister runt om i världen. Personligen tycker jag att introt är jäkligt häftigt men att det i princip bara lever på att vi redan känner till spelet och alla dess karaktärer. (jag tröttnar aldrig på att se Chun-Li’s sparkar och överdimensionerade lår) Se  själva och ge er dom.

 

Vi har redan konstaterat att SF IV är riktigt snyggt men att det finns en del att önska i fråga om originalitet  och annat på vissa punkter. Men det är ju inte det SF-serien handlar om. Street Fighters fightingsystem funkar utomordentligt bra. Det är lätt att komma in i, det är lätt att förstå hur man blockar när det bara finns två olika sätt att göra det på. EX systemet, Ultra och Super combosen fungerar även det bra och är oftast väldigt häftiga. Det enda konstiga är att Super Combosen är, tycker jag, överlägset svårast att få men är ändå avesvärt sämre än Ultra Combosen. Kanske är för att jag är så dålig att min Ultra går upp direkt (man förtjänar Ultra combon först när man förlorat avesvärt med liv).

Allt som allt är SF IV ett mycket, mycket bra spel men jag föredrar fortfarande Super Smash Brothers serien framför Street Fighter, any day. Det är fortfarande för mycket konstiga combos jag inte klarar av och datorn är fortfarande för svår för mig. Men som sagt, det kanske bara är för att jag är dålig.

2 responses to “Spelintryck:Street Fighter IV

  1. Just passing by. Btw, your website have great content!

  2. Coolt att det finns en till som gillar Sf. Vi, jag plus andra hade en turnering i just Street Fighter, fast super Street Fighter 2. Läs mer om det i min blogg, om du vill.
    Diggar den nya karaktären El Fuerte, eller vad han mexikanen heter, han skulle jag gärna vilja köra med någon gång.

Kommentera

