Ny handbok i Upplevelsebaserat Lärande

Spelnyhetssajten Gamasutra rapporterar att Games 4 Change har tillsammans med AMD Foundation’s Changing the Game iniative tillverkat en verktygslåda som är tänkt att fungera som ett hjälpmedel för tillverkning av Serious Games och ”social-issue games”. Den riktar sig mot ungdomar(…) och syftar till att fokusera på frågor som energikonsumption, fattigdom, hälsa och miljöfrågor.

”The Let The Games Begin toolkit is an important resource to inform and educate organizations that are interested in using games as a medium for communicating about important social issues.” säger AMD’s VD Allyson Peerman.

(MacHall’s syn på hur en rollspelare kan tänka om matematik)

Jag har tyvärr själv inte haft möjligheten att testa verktygslådan men jag kommer att försöka sätta mig in i det så fort som möjligt. Det är intressant att se hur långt USA har kommit på det här med upplevelsebaserat lärande, inte i tillverkninga av verktyg eller spel utan i användning på nationell nivå.

Läs gamasutras artikel HÄR!

Få tag på verktygslådan HÄR!

Se den svenska motsvarigheten HÄR!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s