Ledarskap med stort L

Jag ska försöka att inte gå in på detaljer rörande  vad som faktiskt hände på Hellday utan snarare fokusera mig på mina inre reflektioner den dagen. Inriktningen kommer att vara ledarskap och jag kommer att hålla det på ett personligt plan.

När jag sökte till Projektledning inriktning Spel (formerly known as SPA) så hade jag inte en tanke på projektledning. Det var väl mer en bonus för mig eftersom det trots allt var speldesignen som stod i fokus och jag var väldigt glad över att få gå en utbildning i speldesign. Nu, efter att ha gått mer än hälften av utbildningen, så är jag väldigt tacksam över att vi lagt ner så mycket tid på det. Den förstaklassiga utbildningen som vi fått i projektledning tack vare Ulf Östermark och K(C)arlarna är svår att överträffa och då har vi precis påbörjat ledarskapskursen!

Ledarskap och projektledning är något väldigt viktigt. Jag övar mig på att projektleda mitt liv varje dag och det är mer än en gång som jag fått leda tåget framåt i min vänskapskrets och i mitt förhållande. Ledarskap är något väldigt nyanserat och kan uttrycka sig på så väldigt många sätt. En gång så hörde jag ett talesätt som jag tog till mig väldigt mycket, jag vet inte vem som sa det så ni får gärna kommentera om ni vet vem det var.

”En chef blir utnämnd av de som har högre rang än honom, en ledare blir vald av de som är under honom”

Man märker en stor skillnad mellan en chef och en ledare. Man behöver inte vara projektledare för ett stort projekt för att vara en ledare. Detta har blivit en stor inspirationskälla för mig och precis som Ricardo sa så är det viktigt att ha bra förebilder. Jag själv strävar efter att vara en förebild, både för mig själv och för de runtomkring mig.

SWOT på mitt ledarskap

Strenghts: Hög ambition, gott självförtroende, stor självkännedom, modig.

Weaknesses: Arrogant, dålig på att delegera, dålig på att motivera.

Oppertunitis: Många villiga lärare, lia 3, min egen motivering.

Threats: Utbildningens slut, tron på mig själv.

Denna swot skrev jag under hellday och som man kan se så är det egentligen ingen större brist på självförtroende även om ett bristande sådant skulle kunna vara det största hotet mot mig som ledare.

En ledare ska respektera sina följeslagare och stödja dem på alla sätt han kan, en ledare ska kunna ta svåra beslut och våga stå för de besluten. En ledare ska kunna lyssna väl och kommunicera med de runtomkring honom. En ledare ska vara målinriktad och proffsig.

Det är min vision av en ledare, det är min vision av mig själv. Det är det jag strävar efter. För att uppnå den visionen så behöver jag förändra saker i mitt ledarskap, jag behöver lyssna bättre och prata mindre. Jag behöver se till andras behov och deras krav på mitt ledarskap. Jag behöver kunna motivera, både mig själv och andra.

Men varför? Varför ska just jag bli en bra ledare och varför är det just jag som ska genomföra allt det här. För att jag vill. För att jag har åtagit mig den uppgiften när jag skrev in mig vid Academedia och för att jag tänker slutföra den. Jag tror att det är viktigt att kunna vara en bra ledare om det behövs och framförallt att kunna vara en bra ledare över mitt eget liv. Jag har inget recept över den perfekta ledaren, men jag vet vad som behöver fixas i mitt ledarskap för att det ska bli bättre. Nästa steg är att faktiskt genomföra det.

4 responses to “Ledarskap med stort L

  1. alexandersynnerdahl

    intressant läsning enligt min mening.

  2. alexandersynnerdahl

    jag gillade det du skrev ”Man märker en stor skillnad mellan en chef och en ledare” så mycket att jag drog upp det på min blog

    och det där talesättet var ju verkligen grymt, tyvärr vet jag inte heller vem som sade det

  3. Du skriver om påpekar det som jag personligen nog tycker är viktigast. Motivationen.

    Du har den Alexander och det märks. Tappa den inte!

  4. Det du skriver känns modigt och fullt av hopp och framtidstro. Det ger en betryggande känsla.

    Dock vill jag lite lägga till lite i stycket ”En ledare ska respektera sina följeslagare och stödja dem på alla sätt han kan”. Att inte bara våga stå för sina beslut men också acceptera om något belsut visat sig vara felaktigt och ändå fortfarande ha allas förtroende… Men det där är svårt… Som sagt, behöver en ledare verkligen ha allt det där som vi tar för givet..?

Kommentera

