6/10 – Bergsjön für alle

Denna veckan så har vi speltestat igen, denna gången i Bergsjön. Jag och Niklas mötte på många oväntade hinder denna gången…

Till att börja med så var det en väldigt liten klass och vi fick snabbt reda på att de skulle på skolfoto så att vi hade mindre tid än vad vi hade planerat för. Så vi började att ta en riktigt dumt beslut och splitta upp klassen i två och köra två separata spel samtidigt, i samma lokal! Dumt, dumt, dumt, dumt, dumt, dumt, dumt, dumt, dumt, dumt, dumt, dumt, dumt, dumt, dumt, dumt, dumt, dumt, dumt, dumt, dumt…

Detta ledde till att vi sabbade hela magic circle begreppet, ingen kände sig speciellt eller särskilt engagerad i uppgiften som lades framför dem. Vi blev tvugna att förklara reglerna enskilt för varje grupp vilket ledde till ett kunskapsbortfall och mer stressad och därmed bristfällig regelförklaring. Sen blev det ju givetvis inte särskilt bra med efterdiskussionen heller då vi helt plötsligt försökte att skapa en cirkel av potatismos.

Jag kom dock fram till många saker angående mitt eget spel. Det gick väldigt mycket fortare denna gången vilket tyder på att spelet i sig inte är provocerande nog. Högstadieelever vill inte diskutera semantik, de tar ett beslut och de tar det fort utan att tänka så noga över det. Lösningen på detta kan vara att lägga in ett tydligare tävlingsmoment då skuggan av straff och belöning kan få eleverna att tänka efter lite mer…

 

Sen testade vi även pank vilket blev väldigt lyckat, skillnaderna var inte så stora ifrån PiS-klassen och de felen i systemet som upptäcktes senaste gången var fixade. Tiden höll och allt föll på plats, är väldigt stolt över att vi lyckades så bra på så kort tid. Bara för att jag och Niklas samarbetade och verkligen gjorde det mesta utav tiden. Det är i princip färdigt nu, ska bara förtydliga vart man ska klippa och sammanfoga det till ett pdf.

Sen så har vi fixat paketlösningar till ungdomsmottagningarna med priser och specifikationer.

Nästa vecka åker jag till skövde på KompLiT och kollar it i pedagogiken.

Lämna en kommentar