Vecka 3/10 Alfa-testning

Senaste nytt ifrån GRUL:

Har alfa-testat med Per och kommit fram till några bra slutsatser.  Framförallt så kände jag att jag var på rätt väg även om övningen är långt ifrån perfekt. Det kändes tydligt, gick snabbt och bra även om per rushade som en dåre. Enligt min andre testpilot så fick han en liten aha-upplevelse trots att han läst massor av matte, vilket kändes väldigt bra. Jag behöver definitivt jobba på en röd tråd som ska binda i samman hela paketet då det känns lite lösryckt i sitt sammanhang än så länge.

Man märker en otrolig skillnad när man jobbar ensam på ett projekt och jag söker mig mer och mer till Niklas för att få input och feedback på spelen och projekten vi jobbar på. Jag är säker på att han har lika mycket att lära av mig som jag har att lära av honom. Man kan verkligen se skillnad på hur olika resultat det blir när vi gör samma uppgifter.

Det känns även som om vi håller bra kvalitet och högt tempo, man kan ju bara hoppas att Karl och Carl tycker samma saker, inte bara för betygs skull utan för att det är få gånger som man kan få så bra och kvalitativ feedback som Carl och Karl kan erbjuda.

Har även skrivit en lista över spel som inte är tillverkade för ett pedagogiskt syfte men som ändå har ”en pedagogisk poäng” alltså, något som kan användas inom undervisning. Så här ser listan ut för tillfället:

1. Sänka skepp – Lär ut koordinatsystemens grunder. Kan användas inom matematik.
2. Richochet Robots – Hjärnträning, lär en tänka framåt och ”outside the box”. Kan användas i svenskan och i kreativa miljöer.
3. Power grid – Lär ut om olika energikällor och kan användas som diskussionsunderlag när man pratar om ”hållbar utveckling”.
4. Ticket to ride & TtR Europe – Kan användas för geografikunskaper inom respektive länder. Bra för att plugga huvudstäder i europa.
5. Svea Rike – Allt fluffet ska enligt utsago vara autentiskt och alla årtal stämma. Använd i SO.
6. 1000 språkfrågor – Gjort av Fredrik Lindström och är ett frågespel som bara innehåller frågor om svenska språket. Mycket underhållande och lärorikt. En skön ersättare till TP.
7. Once upon a time – Historieberättar spel, kan säkert användas i svenskan för kreativt arbete.
8. Rock Band – Öva upp rytmik och taktkänsla. Används med fördel i musiken.
Listan är fortfarande ofullständig och det är ju bara tankar än så länge. Hade velat hitta två spel på Wii men kommer inte på några.
Nästa vecka kommer jag att hålla en grundkurs i Office-paketet och windows, alfa-testa ännu mera och förhoppningsvis utföra något nyttigt arbete åt Karl.
2 responses to “Vecka 3/10 Alfa-testning

  1. smultronsmultron

    Jo, han var bara lite sen med att lägga upp sin bloggadress i documents. Jag lovar att han ska finnas med nästa gång du tittar in.

    Smultron

  2. haha, gött att se lite aktivitet. Google regerar internet.

Kommentera

