Gantt

Vi fick uppgiften att kolla igenom internet efter bra program som kan tillverka snygga och praktiska gantt-scheman då vi alla upplevde att detta verktyg var nödvändigt men att vi alla hade önskat att det gått snabbare att tillverka.

Jag kom över ett program som heter GanttProject som var riktigt användningsbart. Bra gränssnitt, möjlighet att exportera till både jpg och pdf, gratis och går att installera på svenska. Så det är bara att ladda ner med gott samvete.

Jag blev besviken över att det inte fanns någon grafik när jag exporterade det till pdf men å andra sidan så tillkom det en fullkomlig resurslista som var lättöverskådlig och gjorde att man lätt kunde se vilka resurser som var användbara på vilka tider och vilka kompetenser som finns i projektet. En annan sak som är dålig är att programmet kräver att bli installerat på en dator, detta tar ju som alla vet tid i versionshantering, något som jag själv avskyr. Om man kan lösa det genom att ha projektet på en fps vet jag inte men det finns inställningar i programmet som talar om sådana lösningar.

Jag tror att man kan få mycket bra användning av detta programmet även om man inte lägger ner 100 inlärningstimmar. Så gå in på GanttProject och hämta ditt gratis-ex nu innan de bestämmer sig för att ta betalt för det!

 

Kommentera

