Uppgift: Motivation och ledarskap

A. Beskriv 4 stycken av de människor som dök upp på Vetenskapsfestivalen och några av de personer i grupperna som du faciliterade i spelutveckling under 2 timmar. Nämn dem inte vid namn utan beskriv deras yttre, deras beteende och deras interaktioner med dig och andra.

B. Baserat på observationer/frågor/svar för var och en deltagarna beskriv något som ur ett intresseperspektiv som kan användas för att öka deras motivation under speldesignen. Använd nedanstående tabell som verktyg:

A.


Free Image Hosting at www.ImageShack.us

B.

Jag tror att det är viktigt att man sträcker ut en hand till varje enskild deltagare och plockar fram det de är ute efter. Eftersom alla inte är ute efter totalt kreativ frihet så tycker jag att man ska hålla hårt på ramarna och de regler man satt upp.
 

De som är ute efter kreativitet kommer att få det i form utav CPS och ”nu skriver alla ner en regel-aktiviteter” och det faktum att man faktiskt skapar något. Det är även viktigt att förstå att de är där av egen fri vilja och att alltid sätta stämningen i första rummet, mycket god feedback och humor tror jag är nyckelorden för att få deltagarna mer aktiva och motiverade.

C.

Hersey och Blanchards modell om situationsanpassat ledarskap nämner Instruerande, Säljande, Deltagande och Delegerande som de fyra olika sätten man kan leda på i olika situationer. I dessa workshopsen så skulle jag definitivt befinna mig på säljande och då och då gå över till den mer instruerande formen av ledarskap.

 

Eftersom målet att ha roligt och en bra upplevelse är viktigare än målet att få klart ett spel så favoriserar jag den säljande stilen då det finns mer utrymme för personlighet i den. Den instruerande ledarskapsstilen är dock väldigt viktig då workshopsen även är kraftigt begränsade i tid och verkligen kan behövas styras på rätt kurs för att man ska få några framsteg överhuvudtaget.

 

Kort sagt, den säljande stilen prioriteras men den instruerande stilen kan komma till användning om man mister kontroll över tiden och enskilda deltagare.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

 

One response to “Uppgift: Motivation och ledarskap

  1. A. bra innehåll tabell – du har fattat ”grejen”! B och C också rimliga resonemang. Hade dock varit möjliga att koppla till individspaningarna i A för att få ännu mer skräddarsytt beteende (se t ex Akestam).
    /Ulf

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s