Emotionell/Rationell reklam

Vi fick i uppgift att ta fram fyra exempel på rationell och emotionell reklam, två bra exempel och två dåliga. Rationell reklam är reklam som fokuserar på en produkt och talar mycket om siffror och resultat medans emotionell reklam är inslag som fokuserar på känslor och en sinnestämmning.

Rationell:

Bra: MAC vs. PC – Grymt roliga reklamsnuttar ifrån Apple som inte bara framställer Mac som en mer avslappnad och hippare typ utan också mer användarvänlig och problemfri.

Dålig: Vanish – Reklam som är så pinsamt dålig att man knappt kan skilja på om det är parodi eller allvar.

Emotionell

Bra: United colors of benetton – Emotionella reklamens mästare. UCoB har gång på gång bevisat hur viktigt det är att kunna nå ut till människor och gripa tag i deras hjärna och sinne istället för deras plånbok.

Dålig: Playstation 3 – Reklamen i sig må framställa playstation 3 som något så häftigt att man knappt kan förstå det, lite övernaturligt nästan. Jag blir bara illa till mods när jag ser den…

Håller man bara ögonen öppna så kan man hitta en hel del guldkorn bakom alla smink, schampo och bil reklamer.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

One response to “Emotionell/Rationell reklam

  1. Pingback: Rationell & Emotionell reklam « Petter Karlsson - Spelarkitekt

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s