Lia-Rapport

Period#1 på: Brewhouse Innovation 28/1-7/3

torsdag den 6 mars 2008

Presentation

Brewhouse Innovation ligger i företagshotellet Brewhouse i Gårda och är en affärsinkubator som inriktar sig emot upplevelseindustrin. Inkubatorn tar in personer med innovativa och unika idéer riktade emot upplevelseindustrin och ger möjligheten till hjälp att förverkliga sin idé.

Blir man invald i inkubatorn så får man kontorsplats, fri uppkoppling, personlig coach och tillgång till Brewhouse Innovations enorma kontaktnätverk. Brewhouse Innovation arrangerar i sin tur en affärsidé-tävling för att marknadsföra och uppmärksamma inkubatorn. Tävlingen kallas för MyMission och pågår under en lång period och jag fick möjligheten att få göra ett “projekt i projektet” och arrangera MyMission’s releasefest.

Nästan allt arbete gjorde jag tillsammans med min klasskamrat Martin Lindestaf men för enkelhetens skull så har jag fokuserat på enbart mina handlingar och synpunkter på denna lian

Mitt mål 

Mitt mål med lian var:

  • Att knyta nya kontakter och lära mig hur planeringen och samordningen av ett event går till.
  • Att arrangera och genomföra MyMission’s releasefest.

Arbetsuppgifter

Under de 5 veckor som jag tillbringade på Brewhouse Innovation så präglades alla aktiviteter utav nätverkande. I princip alla saker krävde att en annan person var involverad så en väldigt stor del utav mina arbetsuppgifter bestod utav att hålla kontakten med de olika deltagarna som krävdes för att kunna genomföra detta event. Jag hade även ett övergripande ansvar för projektet i sig och allt som jag planerade hade jag även ansvar för att det genomfördes på ett bra och passande sätt.

Genomförande

Mycket tid tillbringades bakom ett skrivbord med mailen och telefonen i högsta hugg. Jag gjorde misstaget att förlita mig på mail för mycket och kontakter som hade kunnat gå på avslut tog kanske dubbelt så lång tid som det skulle ha gjort om jag ringt dem direkt. Jag åkte flera gånger ut till stadsbiblioteket för att se till att allting fungerade när det egentligen hade räckt med att åka en gång om jag bara tagit längre tid på mig i planeringsstadiet och ställt rätt frågor direkt. Eftersom lokalen var det enda som var bestämt i förväg så var det mycket frågor som behövde besvaras och det var i den änden vi började. Vad behövdes, hur skaffade vi fram det och vem var ansvarig för det var tre frågor som vi ständigt fick fråga oss själva.

Våra handledare var till väldigt stor hjälp och de stöttade oss ständigt med förslag på kontakter och idéer som kunde genomföras.

Vi lämnades i stort sett med fria händer och en budget på 20 000:- med villkoret att vi skaffade offerter på allting och godkände det tillsammans, något som fungerade väldigt bra. Den största utmaningen var att skaffa fram förstaklassig underhållning och konferencier gratis då vi snabbt kom fram till att budgeten skulle bli tvungen att spenderas på förbrukningsmaterial, catering och andra fasta kostnader.

Detta var lärorikt då vi inte gått igenom så mycket om budgethållning och hur viktigt det är att se vart alla pengar tar vägen.

Handledning

Handledningen på Brewhouse Innovation var fantastik. I första hand så hade vår handledare Anna-Karin Lindén hand om oss och höll i alla möten men även hennes kollega Ingela Hammarberg var i princip alltid med på ett hörn. De är båda väldigt kunniga och komplimenterar varandra otroligt bra då de kommer ifrån olika bakgrunder och har olika specialiteter. Även Vd Kristina Hejdenberg-Sedström var djupt involverad i projektet även om hennes tid oftast togs upp utav andra saker men hon gjorde det alldeles klart att hon stod till vårat förfogande, vilket var väldigt skönt att höra.

Vi hade handledning varje vecka då vi pratade om Lian som sak och hur vi kände att det flöt på med olika saker och ting. Dessa möten varade i ungefär 1 timme och både Anna-Karin och Ingela kunde alltid ta sig tid till att sätta sig ner och prata om vi kände att det behövdes. Kontinuerligt så hade vi uppdaterande möten med varande under veckorna då vi satt mindre än 5 m ifrån varandra.

Vad som kändes väldigt bra med det korta avståndet var att handledarna alltid var uppdaterade om vad som hände men också att de alltid gav oss fria händer. De grep aldrig in och gjorde något arbete för oss utan frågade alltid om lov om vi ville att de skulle arbeta med oss, vilket var väldigt uppskattat.  Kan säga direkt att den lilla trion är direkt ansvariga för den underbara stämning som råder på Brewhouse Innovation.

Slutliga funderingar

Jag känner en väldig stolthet över att ha varit med och arrangerat detta eventet åt Brewhouse Innovation och skulle mycket väl kunna tänka mig att göra lia här igen. Jag kan se tillbaka och verkligen peka på vad jag har gjort och vad jag har lärt mig om hur saker och ting kan förändras och hur viktigt det är att ha färska uppgifter och försöka bibelhålla en god kommunikation inom projektet.

Jag har känt av hur viktigt det är att alltid dubbelkolla saker och ting för att missförstånd uppstår så lätt och för att de egentligen är så lätta att undvika. Det är även viktigt att poängtera hur mycket tid vi la på att få klart visionen om hur eventet skulle se ut och vilka ledord som präglade tävlingen och hur viktigt detta var för slutresultatet.

Efter den här lian så kan jag verkligen se ett syfte med att tidigt komma fram till ett specifikt “mål och syfte”. Det var många småsaker som vi missade som våra kära handledare gick in och hjälpte oss med på slutet, vilket jag är väldigt tacksam över, och jag kan säga att om de inte hade gått in på slutet som de gjorde så hade eventet blivit av men garanterat inte lika bra som det nu blev. Jag är övertygad om att jag nått upp till de mål och krav som jag och min handledare ställt på mig under denna lia-perioden och nästa gång jag ska arrangera något liknande så kommer det att gå dubbelt så fort. Det ska bli ett nöje och ett privilegie att få använda Brewhouse Innovation som referens i framtiden.

 Läs även andra bloggares åsikter om lia, praktik, mymission, brewhouse, innovation, referens, fest, event, arrangör

Kommentera

