Min Speldefinition

Spel är:

En konflikt-orienterad aktivitet med spelare som, begränsade av regler och system, strävar och tar beslut för att till slut uppnå ett eller flera enskilda/gemensamma mål.

En av de viktigaste aspekter av spelandet är reglerna och system som bestämmer vad du får och inte får göra för att kunna uppnå ditt mål. Målet och konflikterna är, liksom reglerna, en primär punkt i spelandet då alla spel måste ha en eller flera vinnare antingen om man spelar emot spelet självt eller emot en annan spelare så är det alltid någon som vinner och någon som förlorar.

Som första exempel för att förklara min tes väljer jag att börja med rollspelet Noir. Noir kommer med en bok med regler för hur man avgöra konflikter och vad som anses vara tillåtet att göra inom ramen för världen och spelet. Spelet framhåller dock att inte regler är essentiella och att det går hur bra som helst att slopa dem men de har bara halvt rätt, för att även om du tar bort alla nertecknade regler och system så har du fortfarande ett ”hinder” kvar, spelledaren. Man kan inte spela ett rollspel utan en spelledare som begränsar och förklarar hur man kan påverka sin situation i den aktuella spelvärlden då spelets grundsystem är uppbyggt på basen och relationen mellan spelare/spelledare. Vad gällande mål med rollspel så sätter alla upp ett eget mål med sin karaktär och många rollspel uppmuntrar detta, skillnaden är att de ofta delar upp det i kort- och långsiktiga mål där de kortsiktiga representeras utav uppdrag och diverse livsnödvändigheter medans de långsiktiga fokuserar mer om hur man vill att ens karaktär ska utvecklas.

Som andra exempel så använder jag istället denna gången PC spelet Bioshock som i sig är ett First Person Shooter. Bioshock är ett fiskbens-linjärt spel är som utspelar sig i en stad på havets botten som heter Rapture. Spelet är uppdelat i ett antal banor och områden där det slutgiltliga målet är att döda sista bossen. Det finns flera nivåer och det enda sättet att ta sig till sista bossen är att försöka ta sig till nästa område efter nästa tills man till slutet av Rapture där han väntar. Reglerna och systemet begränsar dig igenom att det bara finns en slutgiltig väg att ta sig vidare till nästa nivå och att denna vägen givetvis är belamrad utav horder av fiender och andra artificiella hinder i din väg sin försvårar det. Dock ska tilläggas att varje fiende bekämpas effektivast på ett speciellt sätt och att det då är upp till spelaren att avgöra vilka metoder som han ska tillämpa för vilken fiende och om man väljer alternativa vägar så förenklar detta spelandet betydligt.

Som sista exempel valde jag brädspelet Axis & Allies som är ett andravärldskriget inspirerat strategispel. I spelet så tar man rollen som en utav 5 nationer under andra världskriget och med hjälp utav resurser och områden så försöker man att ta över motståndarenas huvudstäder. Reglerna är detaljerade och innefattar bland annat hur enheter får röra sig, vad de kostar att producera, vart på kartan man får placera ut dem och mycket mer. Spelet innefattar också mycket beslutsfattande då man hela tiden måste svara på vad motståndaren gör och försöka att få ut en så effektiv utdelning varje runda som möjligt så att man lättare kan ta sig vidare i nästa omgång. Målen är tydliga, reglerna är effektiva och begränsande och det krävs beslutsfattande spelare.

One response to “Min Speldefinition

  1. ”Man kan inte spela ett rollspel utan en spelledare som begränsar och förklarar hur man kan påverka sin situation i den aktuella spelvärlden då spelets grundsystem är uppbyggt på basen och relationen mellan spelare/spelledare.”

    Jo, det kan man. 🙂

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s