Operation Rekrytering.

Del 1 

När jag nämnde utbildningen för första gången så var det till min käre vän Gustav. Jag sa att jag hade börjat en utbildning inom spelarkitektur och att det handlade om hur man använde spelmekanik för att lösa olika uppdrag/problem i arbetslivet. Responsen var överväldigande.Gustav är, som jag, också en inbiten gamer och tycker att det är väldigt intressant med regler och han har själv designat ett antal indie-regelverk så han förstod väldigt snabbt vad det var det handlade om och frågade mest om praktiska saker som platsantal, telefonnummer och kontaktpersoner.  

Del 2

Rekryteringen gick över förväntan, jag hann knappt förklara klart innan han hade googlat fram Johans mobilnummer och frågade om det fanns platser kvar. Han förklarade dock med allvarlig min att han hade mycket på gång just nu men att i värsta fall så håller de ju utbildningen nästa år också! Det som var svårast att förklara var hur min arbetsplats skulle se ut i framtiden, jag hade liksom ingen riktigt klar bild framför mig. Dock, efter att Max kommit och berättat om sitt arbete på Fabel så gick det mycket lättare att visualisera. Jag tror att fler sådana möten inte kan vara något annat än nyttigt för klassen. Min största oro är fortfarande hur mina arbetsuppgifter kommer att se ut under den första LiA-perioden, som känns oroväckande nära. En sak hade varit om det varit i slutet på utbildningen då man ”vetat” vad man snackat om men nu vet jag faktiskt inte riktigt vad jag effektivt kan bidra med.I övrigt kändes det inte så svårt att förklara utbildningen, i alla fall inte med nästan två veckors förspel i bakfickorna.

Del 3                                  

Patrick skrev:”Om det var, och är, något som jag undrar över – så är det kanske hur det skall gå med att kämpa till sig en praktikplats ute i verkligheten. Utbildningens LiA-del är ju så direkt länkad till utbildningens resultat – och senare till utbildningsmålet: att gå ut och söka jobb på arbetsmarknaden med en “skarp” kompetens.”

Den här oron tror jag inte att Patrick är ensam om och jag delar verkligen hans åsikt om att LiA är så direkt länkat till utbildningens slutresultat, inte bara för att vi bygger basen runt vårat framtida nätverk runt praktikplatserna utan även för att våra prestationer där får agera som våra första referenser. Det är en skrämmande, samtidigt som det är en väldigt eggande och spännande tanke. Mina förhoppningar är att jag verkligen finner en arbetsplats att trivas på och att jag växer in i rollen som framtida spelarkitekt.   

One response to “Operation Rekrytering.

  1. Nästa vecka kommer Klas Anundby från Infotiv och efter det kommer projektledarproffset Ulf Östermark. Så det kommer fler in och berättar. Ge mig namn och telefon till ditt offer.

Kommentera

